نقد فیلم های جشنواره فجر | دسته دختران مخاطب را مچاله میکند!
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۸۸۶۲
متولیان معتقد است دسته دختران که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد تلخ است و قابلیت در هم مچاله کردن مخاطب را دارد اما حضور یکی از بازیگران جای نفسی به مخاطب میدهد. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم ـ سید حسین متولیان در نقد فیلم "دسته دختران" که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نوشت:
با اینکه اصلا تقسیم بندیهایی از جنس تقسیم سینما به زنانه و مردانه را دوست ندارم ، اما نمیتوان کارکرد زنانگی یا مردانگی را در برخی ساخته های سینمایی انکار کرد…
پیشتر از این فیلمسازان زن صاحب عیاری در عرصه سینمای ایران ظهور کردهاند؛ رخشان بنیاعتماد، پوران درخشنده، منیژه حکمت از این دستهاند… در این میان کماند بانوانی که مانند نرگس آبیار موضوع جدی و زمخت جنگ را دستمایه فیلمسازی خود قرار دادهاند… و معدودترند فیلمسازانی که چون انسیه شاهحسینی و منیر قیدی که از حواشی جنگ خارج و بهطور مستقیم وارد میدان جریان جنگ شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما منیر قیدی آنجایی منحصر به فرد میشود که در آثار خود "ویلاییها" و ساخته اخیر خود "دسته دختران" که با حمایت حوزه هنری تولید شده زبان و نگاهی کاملا زنانه را به واقعه جنگ برگزیده است…!
زبانی که به عقیده نگارنده در فیلم ویلاییها از منظر سینمایی بومیتر، نزدیکتر به حقیقتِ جنگ و بالغتر تحقق یافته است.
دسته دختران روایت قصه چند زن است که تصمیم گرفتهاند بمانند و دوشادوش مردان بجنگند!
آنها به کمک های امدادی و حمایتهای پشت جبهه قانع نیستند و البته هر کدام دلیلی برای این انتخاب دارند…!
نکتهای که فیلم را به سمت کلیشه فیلمهای فمنیستی هدایت میکند و با حکایتِ اصیلِ جنگ و فرهنگِ ایرانی در زمان جنگ تحمیلی فاصله میدهد این است که بر حسب اتفاق سه زن از این پنج نفر از خانواده خود بریدهاند! یکی به درخواست شوهرش برای رفتن به نقاط امن پاسخ منفی میدهد! دیگری از شوهر قمار باز و لا ابالی خود فرار میکند و آن یکی دختری است که برخلاف عدم موافقت و رضایت پدرش حتی حاضر نیست برای خداحافظی با مادرش برگردد و برای هدف مقدسی به نام دفاع از میهن به دام اتفاقی مانند طرد شدن از سوی خانواده و در عمل ، فراری بودن از خانه میافتد!
فارغ از اینکه چقدر کنشگری این بانوان با آموزههای خانوادگی ایران در دهه اول انقلاب هماهنگ و همسان است میتوان یک حُسن برای آن در نظر گرفت که مخاطب امروزی که گویا نمونههایی از این ناهنجاریهای اجتماعی را در سال 1400 در اطراف خود میبیند، میتواند نمایندگانی از شرایط امروز را در روزهای جنگ بر پرده نقرهای مشاهده و با آنها همذاتپنداری کند.
دسته دختران مخاطب را با صحنههای درخشان جنگ و تلخیهای پشت سر هم که مثل سیلی بر صورت مخاطب مینشیند مرعوب میکند تا چنان درگیر فرم شود که به محتوا فکر نکند… برای مثال صحنه افتادن سرِ یک نخل یا صحنه حمله هواپیماها به گورستان ِ جنتآباد از صحنههایی هستند که به ستودنیترین شکل ممکن از پس این اتفاق بر آمدهاند.
اما همه اینها باعث نمیشوند که ضعف فیلمنامه و محتوای دراماتیک فیلم به چشم نیاید…! این ضعف تا بدانجا پیش میرود که منیر قیدی بعد از خلق یک اکشن تمام عیار سینمایی که انفجارها و تلخیهایش لحظهای یقه مخاطب را رها نمیکند ، نمیداند چطور باید در پایان فیلم نقطه بگذارد و برای پایانبندی متوسل به قرار دادن یک نریشن در فیلم خود میشود! فارغ از اینکه میتواند برای پایان فیلمِ خود از کاشتهای داستانی پیشینِ خود بهره ببرد و برای مثال با یک انفجار یا ترکش پرندههای داخل خانه را در پلانی با شکوه آزاد کند…!
دسته دختران برای هر فیلمسازی فیلم سخت و دشواری است… میزانسنهای سخت و پر اتفاق و تعدد صحنههای انفجار و تیراندازی و به خدمتِ فیلم گرفتن همه اینها کاری است که قیدی خوبتر از هر فیلمسازی از پس آن برآمده است؛ اما او برگ برندههایی نیز دارد که میتوان آنها را برآمده از هوشمندی او و هدایت درستش در مقام کارگردان دانست!
"حسین سلیمانی" بدون شک یکی از بزرگترین برگ برندههای قیدی است! بازی شیرین و روان سلیمانی که با چاشنی طنزِ درونی او و هدایت درست و استادانه کارگردان همراه شده به نوعی نجات دهنده فیلم است!
دسته دختران بدون حسین سلیمانی آنقدر تلخ است که قابلیت در هم مچاله کردن مخاطب را دارد اما حضور بازیگری مثل او که بعد از ربع قرن بازیگری حالا در قواره یک ستاره بر پرده سینما ظاهر میشود همان جای نفسی است که یک فیلمساز حرفهای به مخاطب میدهد تا ضربان قلب مخاطبش را کنترل کند و تلخیهای مکرر، تماشاچی را از نشستن بر صندلی سینما پشیمان نکند…
علاوه بر حسین سلیمانی فرشته حسینی نیز بازی قابل تحسینی از خود ارائه میدهد که تماشای بازی او بهعنوان یک بازیگر جوان مخاطب را با یک حسرتِ عمیق مواجه میکند که ای کاش بازیگرانِ نامدار و شناخته شده نیز وقتی به کارگردانی اعتماد میکنند، خود را به او بسپارند تا او بتواند همه ظرفیتهای مورد نیاز کاراکترها را از بازی بازیگرانش استخراج کند.
در مجموع دسته دختران فیلمی است که با وجود گرفتن نمره قبولی از سوی مخاطب، حسرتهایی بزرگ را با خود به همراه میآورد که بیشتر این حسرتها در نقصان درام و سیر داستانی و محتوایی فیلم بروز و ظهور مییابند و امید میرود که فیلمساز باهوش و توانمندی چون منیر قیدی در آثار بعدی خود همانقدر که به فرم اهمیت میدهد محتوای اثر خود را نیز بپرورد.
نقد فیلم های جشنواره فجر | سادگی در برابر پیچیدگی: بیمادر و دسته دختراننوستالژی محمدحسین لطیفی با "دسته دختران" و سیمرغی جالب برای پژمان جمشیدی! + عکس و فیلمنقد فیلمهای جشنواره فجر| "دسته دختران" مغلوب عنصر روایتگری در فیلمنامهجشنواره فیلم فجر | توضیح منیره قیدی درباره پایانبندی "دسته دختران" با سقوط خرمشهر / فرشته حسینی: خودم را ایرانی میدانمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم های جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر فیلم های جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر دسته دختران منیر قیدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی