خیز فیلم پرستاره «دسته دختران» برای درخشش در جشنواره فیلم فجر ۴۰
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۹۵۶۳
کارگردانان مختلفی برای حضور در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کردند که از جمله میتوان به محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، منیر قیدی، وحید جلیلوند، مانی حقیقی و دیگر کارگردانان جوان سینما اشاره کرد.
خبرگزاری میزان - چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از گذار از بیش از دو سال دوران اوج کرونا میتواند شورعی تازه برای سینمای کشور باشد، سینمایی که طی این سالهای کرونایی مشکلات فراوانی تجربه کرد و در عرصه تولید و پخش به نوعی بحران تازهای را پشت سر گذاشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با شروع واکسیناسیون در سال ۱۴۰۰، بازگشایی سینماها و پس از آن اعلام فروش صد در صد ظرفیت سالنهای نمایش، هنر هفتم نفس تازهای کشید و همین عاملی بود تا اهالی سینما به برگزاری با شکوه چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر امیدوار شوند.
از سوی دیگر تلفیق دوباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گامی مثبت و رو به جلو برای برگزاری قدرتمند چهلمین دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور بود، با شنیدن این اخبار و رونق دوباره سینماها، اخبار مربوط به ساخت آثار سینمایی و فرستادنشان به جشنواره فیلم فجر هم قوت گرفت.
کارگردانان مختلفی برای حضور در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کردند که از جمله میتوان به محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، منیر قیدی، وحید جلیلوند، مانی حقیقی و دیگر کارگردانان جوان سینما اشاره کرد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدبه طور معمول دوست داران سینما انتظار حضور کارگردانان و بازیگران مورد علاقه خود را دارند و باید منتظر بمانند تا هیات انتخاب در نهایت فهرست آثار حاضر در این جشنواره را منتشر نماید.
با اعلام رسمی سازمان سینمایی هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر مشخص شدند و حال با تکمیل فهرست اولیه آثار ارسالی باید دید کدام یک از کارگردانان در اولین جشنواره پرشور بعد از دوران اوج کرونا شانس حضور پیدا خواهند کرد.
منیر قیدی کارگردان زن سینمای ایران که پیشتر درخشش خیره کننده ای را با فیلم سینمایی «ویلایی ها» تجربه کرده امسال با اثری متفاوت به نام «دسته خواهران» راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد تا بتواند شانس خود برای دریافت سیمرغ بلورین این جشنواره را بیازماید.
نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینینیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
منیر قیدی در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ تحمیلی است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانهبهخانه خرمشهر، اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است. قیدی پیش از این «ویلاییها» را با قصه خانوادههای فرماندههان جنگ تحمیلی در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.
«دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی، تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ تحمیلی است. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فجر نمایش داده میشود و از هم اکنون متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره است. نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینینیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
منیر قیدی فعالیت هنریاش را به عنوان منشی صحنه با فیلم «زیر بامهای شهر» اصغر هاشمی در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. بعد از آن در آثاری، چون «راز مینا»، «باران»، «ارتفاع پست»، «به نام پدر»، «آواز گنجشکها»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و ... عهدهدار سمتهایی، چون منشی صحنه، دستیار کارگردان و ... بود. او در تمام این سالها در دانشگاه عینی و عملی سینما شاگرد استادانی، چون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمیکیا، کامل تبریزی و ... بوده است.
برخی از عوامل تولید فیلم سینمایی «دسته دختران» عبارتند از: کارگردان: منیر قیدی، تهیهکننده: محمدرضا منصوری، فیلمنامه: منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی، بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفیراد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهرهپردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیمزاده، صداگذار: حسین ابوالصدق، برنامهریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانتهآ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوههای ویژه میدانی: محسن روزبهانی، مستند پشت صحنه: صدرا امانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیر تولید: علیاصغر صبوریراد، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، طراح نشان: محمد روحالامین، لوگوموشن: رامین گرجی، تبلیغات: راش استودیو، مشاور رسانهای: سیدمحمدصادق لواسانی و عکاس: مجید طالبی. «دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی است.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فجر دوره از جشنواره چهلمین جشنواره چهلمین دوره فیلم سینمایی دسته دختران منیر قیدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زندهیاد حسام محمودی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگیهای این فیلم عاشقانه نوشته است.
در این یادداشت آمده است:
«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکلگیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقعگرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سالهای اخیر اندک تلاشهایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخصترین آنها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده است که تجربهای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب میآید. پلتفرم فیلمنت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که میتواند دارای جذابیتهای زیادی برای علاقهمندان این دسته از آثار باشد.
صباغزاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامهای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تمهای ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش میبرد. صباغزاده قصهاش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست میرساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرودهای آشنایی را به تصویر میکشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب میآید که از آن برای قصهگوتر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.
اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایدهای مناسب برای خلق شوخیهای جذاب به نظر میرسد که در عین حال رگههای پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانهای به قهرمانهای خود و سیر روابط آنها داشته و در عین حال دست به آسیبشناسی هم میزند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونهای شاخص و درخشان به حساب میآید.
صباغزاده برای جذابتر شدن فیلم خود شوخیهای بامزهای را با تکیه بر ظرفیتهای کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیالانگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که میتوان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکتهای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک میکند.
انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیکها از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی میتواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلمهایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغزاده نقشهای اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشتهاند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زندهیاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود میکشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستینبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمیتوان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زندهیاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینماییاش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را میداد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلمهایی است که قابلیت ارتباط با طیفهای مختلف سنی به خصوص زوجهای جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم میزند.»
منبع: خبرگزاری مهر